Capoladora de figues de la col·lecció etnogràfica

Nom de la peça: Màquina capoladora de figues

Número: 1606

Cronologia: Possiblement primera meitat del segle XX

Dimensions: Alçada: 750 mm. Amplada: 330 mm.

Material: Fusta i ferro

Estat de conservació: Li falta la tremuja per on s’introduïen les figues i una de les dents interiors.

Procedència: Col·lecció l’amo Toni "Duro"

Descripció: Aparell relacionat  amb el tractament de les figues destinades al consum animal. Consisteix en una caixa de fusta gruixada amb la cavitat interior de forma cilíndrica guarnida de puntes metàl·liques, dins la qual, mitjançant una maneta, es fa giravoltar un eix de fusta amb dents metàl·liques situades espiralment que capola les figues, que s'hi aboquen a través d'una tremuja situada a la part superior de la caixa. La funció d'aquesta màquina és la de capolar figues “de moro” i figues “de cristià” destinades al consum dels porcs per tal que poguessin mesclar-se amb aigua, segó o d'altres aliments.

Observacions:
La peça va entrar en el Museu l'any 1975.
Va formar part de l’exposició Museu d’Història de Manacor. Fa 80 anys que fem Història, l’any 2006, i apareix en el catàleg que es va realitzar entorn a aquesta exposició.
La peça actualment es pot trobar exposada a la Secció Etnogràfica del Museu d’Història de Manacor ubicada al Molí de'n Fraret. Sala Estiu. On hi està exposada des de el 2012.

BONET, Antoni i OLIVES, Joana: Eines i feines del camp,Col·lectiu Folklòric de Ciutadella, Ciutadella, 1983. (pàgs.42 i 46).

FRONTERA, Biel; PICORNELL, Climent: Quadern d’usos, costums i oficis pagesos (fascicles), Associació de Premsa Forana de Mallorca, 2001. (pàgs. 59 i 60).

HASBURG LORENA, Lluís Salvador: (1871). Les Balears. Descrites per la paraula i la imatge. Volums II i III Mallorca. Govern de les Illes Balears, Palma, 1994.

PAYERAS, Llorenç; FALCONER, Jaume: La cultura del porc a les Illes Balears. Les matances, Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, (Govern de les Illes Balears), Palma, 2005. (pàgs. 29 a 37 i 40 a 53).

SALAS BURGUERA, Magdalena, Coord.: Museu d’Historia de Manacor. Fa 80 anys que fem Història, Ajuntament de Manacor, 2006. (pàg. 38)

VALERO I MARTÍ, Gaspar: Elements de la societat pre-turística mallorquina, Edita Govern Balear, Taller Gràfic Ramon, Palma de Mallorca, 1989. (pàgs 183, 185 i 186).

Altres Fonts:

IB3 TV a la carta; Programa Uep, com Anam? Capítol 75 (04/10/2012) minuts 47:36 a 49:30.